interior * photography * food * inspiration * everyday life

onsdag 14 augusti 2013

inspiration lekrum

Min vän,
idag får man hålla i
hatten
bland åskknallar och hagelskurar!


Apropå hattar håller jag på att inreda min förskola och nu funderar jag som bäst på ett lekrum. 
Där  ska finnas möjlighet att leka teater, 
klä ut sig, leka pic-nic och restaurang med fin leksaksmat i trä, man ska kunna packa korgar och väskor och åka på semester, 
leka doktor och vara jättejätte sjuk och få bandage och en spruta kanske...
Där vill jag också att det ska finnas möjlighet att bygga kojor och rymdraketer och annat kul.
Basen är vita väggar, två gröna ryamattor och en öppen låg bokhylla (från det stora varuhuset) som fungerar som förvaring och avdelare mellan lekmattorna.
Jag tänker mig
teater
 som genomgående tema och det visualiseras
genom hattar, maskeradmasker, sammestdraperier och speglar. Kanske ett paraply i taket?

via my scandinavian home

Här gillar jag verkligen tavlan.
Budskapet så klart
men även idén om en hemmagjord griffeltavle-tavla.   
Tänk en griffeltavla i en maffig gammal guldram
 där du kan rita och skriva vad du vill! 
Skulle inte det kännas härligt att stå där och kunna skriva namnet på restaurangen du just leker?

fina mustascher från bloggen gunnemyr.

Man kan tillverka egna mustascher, glasögon och flugor. Att få prova
hur man ser ut med olika attribut är spännande.
När jag tänker på utklädningskläder tänker jag inte på rosa prinsessklännngar.
Det är härligt att känna på vackra tyger, spetsar och glansigt siden och låser man sig vid en rosa kjol är det många killar som backar. Om materialet däremot är öppet som en sjal eller bara ett tygstycke kan alla närma sig det. Sjalar är faktiskt jättebra och flexibla. Och små jackor och västar, herr och damskor och fina tofflor...
Glasögon, slipsar, halsband, nycklar och telefoner och annat rassel behövs så klart.

via my scandinavian home

Och lådor. Man kan ju inte få för många.
Fint att tapetsera botten och måla sidor om man så vill. Förvaring och display.
Det här var så himla bra uppbyggt tycker jag. Ett alternativ kan ju vara
fruktlådor om man inte vill köpa de dyra snygga från Bloomingville.
Eller finns det mer pricy någon annanstans?
Hmm, tål att funderas på.

Tapeter har jag länge samlat prover på och till det här rummet
 har jag har valt ut några med gröna, grå, rosa och dovt röda färger med motiv med grenar, fåglar och blommor för att ta in natur och färg. Av dessa tänker jag skära ut cirklar i olika storlekar att dekorera väggen ovanför krokarna. En gren eller ett paraply med en ljusslinga kan addera en känsla av fantasi och äventyr.


Prisvärd krokbräda från Claes Olsson,
fin för att hänga sina utklädningskläder på.

Något som är viktigt är att ha en tydlig miljö för barnen, som varken kan läsa instruktioner eller pedagogens tankar om hur materialet eller rummet ska användas.
Någonting signifikant för rummet ska synas direkt när man kommer in så man lockas in i lekens värld snabbt! Jag tänkte en fint formad spegel med teaterattribut hängande runt sig i blickfånget från dörren för att få barnen nyfikna.
Och låt det inte vara för mycket lekmaterial att hantera men inte heller för litet för då blir det ju urtråkigt. Lådor behöver vara uppmärkta och man ska lätt förstå vart de ska placeras för att barnen enkelt ska kunna plocka undan efter sin lek.


Åh tankar och inspiration snurrar just nu.
Jag får nog hålla i hatten litet och tar ett glas vin och fira kväll med min älskling som nyss kom hem.

Ha en skön kväll fina du!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar