interior * photography * food * inspiration * everyday life

torsdag 29 augusti 2013

köksglimt


God kväll 
fina du 


Temat i Fabriken är denna vecka kök. 
Och jag samlar ihop mig för att visa glimtar av vårt som vi renoverade 2008 då vi flyttade in i vårt lilla mycket orenoverade hus. Vi slog ut väggen mellan köket och vardagsrummet för att få ljus och luft på hela undervåningen. 
Vi var ganska trötta på sekelskifteskök och profilerade luckor, 
eftersom vi hade just den stilen inne i stan.

Men tiden går och i efterhand kan jag känna att jag gillar ju också stilen med lantkök och marmorskiva, 
som kanske skulle samsas väl med husets ålder... 

Vi valde hursomhelst  högblanka luckor och en smutsig mintgrön laserskuren kakelplatta från Höganäs som stänkskydd. Och så hade vi en Kartelllampa över köksbordet i färgen sage, som jag älskade. 
Den har under tid blivit utbytt mot en som jag gjort själv. 
En lampskärm klädd med ett mörkgrått tyg inpirerad av Tine K. 
Faktiskt himla lätt. 


Jag är fortfarande kär i Eamesstolarna. Speciellt tillsammans med en ullig fäll. 
Köksbordet,
som passar som en smäck
 i det ganska smala utrymmet mellan kök och vardagsrum, är från Ikea.

Kaffemaskinen från Nespresso
 går varm hos oss varje dag. Bricka Tine K. 

Vi valde ett kök från Ikea. Fläkt är från Thermex.
Oj, vad jag kämpade när jag planerade köket 
eftersom jag tycker det är viktigt med symmetri och balans för ögat. 
Men jag blev nöjd. Det är fint. 



Idag får vi vänner på besök. 
Min äldsta killes kompis med bror och den sötaste nyfödda syster man kan tänka sig. 
Deras fina mamma strålar.


Sov gott
 min vän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar