interior * photography * food * inspiration * everyday life

fredag 14 november 2014

Den där hälsokakan...

 
Men hur kan man vara så glömsk?
 

 
Hälsokakan. Jag blev påmind att jag har glömt att ge er receptet. Jag hade så höga krav på det inlägget, ville att det skulle vara så fint fotograferat som Linda Lomelino ungefär... och fint skrivet som Veronica, så ni förstår att det inte blev något av det hela.
 
Men här kommer nu äntligen receptet.
Lilla mamma, det här är till dig.

Det är verkligen plättlätt, om du har en råsaftcentrifug vill säga...


 
Hälsokaka

1 liter pulpa av olika slag
Förslagsvis äpple, rödbeta, morötter apelsin och annat du gör juice av.
2 dl havregryn med fibrer
kokosflingor eller torkade bitar
frön och nötter du gillar 
2 ägg
kanel
en bit färsk riven ingefära
gurkmeja
Det är nämligen antiinflammatoriskt har jag lärt mig. Bra för min arm.
cayennepeppar
honung om du vill
litet rapsolja till plåten.

Blanda och bred ut på bakplåt. Grädda i 95 c i minst en timme, kanske två, beroende hur mjuk eller torr du vill att kakan ska vara. Näringen i behålls bättre ju lägre temp den bakas på.
Skär upp i rutor ät och bli skönt mätt länge. Du kommer inte att bli sötsugen efteråt, det lovar jag!
 Man kan variera sina kakor med olika frukter, grönsaker, fröer och kryddor så klart.

Jag gillar tanken att äta sig friskare, och fick en tankeställare efter att ha läst larmen om hur galaktosen i laktosen bidrar till inflammationer i kroppen. Häpp! Jag som dricker så mycket latte. Jag har provat att byta till soja och mandelmjölk, men kan bara inte vänja mig vid smaken. Nu har jag laktosfritt men det känns ju inte heller helt bra. Kanske bäst att sluta med kaffe helt och hållet. Men å så trist!

Och apropå hälsa, måste jag tipsa om Food Pharmacy. En superfin blogg som behandlar hur maten kan hela människan. Den är vacker dessutom och det gillar ju jag. En klok professor, Stig Bengmark, reder ut begreppen i krönikor, och allt är lättfattligt och väldig underhållande skrivet.


Kram



 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar