interior * photography * food * inspiration * everyday life

torsdag 29 januari 2015

ljuvliga rutor

 
 
God morgon vännen.  
  
Nu när fruktdiskarna dignar av olika citrusfrukter
 blir jag alltid lika sugen på att baka något med citron. Dessa ljuvliga rutor som jag provade häromdagen blev fantastiskt goda! Lite sega, saftiga och lagom syrliga. Jag hittade receptet av Anna Huerta i en Lantliv från förra året som jag sparat men glömt. Hennes fina blogg om livet i Italien  kan du förövrigt läsa här.
 
 Tårtfatet i marmor är ett litet fynd från Citygross för endast tvåhundra.

 
 Citronrutor från Pantelleria
 
250 g smält smör
1 vanlijstång
3 ägg
3,5 dl socker
2 ekologiska citroner
2,5 dl siktat vetemjöl
pudra med florsocker
 
Sätt på ugnen på 150 grader. Klä en fyrkantig form med bakplåtspapper.
Smält smör och lägg i vaniljskrap och stång.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i rivet citronskal från en citron och saften från två i äggsmeten och därefter det smälta vaniljsmöret.
Till sist rör du ner det siktade mjölet och häller upp i formen. Baka i 35-40 minuter. Svalna.
Pudra med florsocker och skär i rutor. Eller kanske trycka ut  något fint med en kakform! Det ska jag prova nästa gång.
Och om du vill servera med lättvispad grädde.
 
 
 
Lättlagad och god. Jag hade länge letat efter en blond kladdkaka och provat olika recept med saffran och/eller vit choklad men inte hittat något perfekt. Men det här receptet kommer att bli en favorit! Perfekt att baka till påsk. Och man vill kan man ju byta ut citronsaften mot annan saft som man är sugen på. Fläder kanske, på försommaren...

Nu måste jag ila till doktorn med en liten hostig Noel. Det har hostats så mycket de tre senaste nätterna så varken jag eller han har fått en blund i ögonen. Nu måste vi prova ny hostmedicin.

Kram



   

4 kommentarer: